Результати діяльності лабораторії

5 секретів досягнення будь якої цілі

Основні досягнення:

• здійснено концептуальне обґрунтування дидактичної моделі цілеспрямованого управління в навчанні фізики з позицій методологічного аналізу проблеми, системно-структурного, культурно-історичного та історико-генетичного
підходів до прогнозування та розробки стандартів середньої фізичної освіти; встановлено, що, в адекватному до цілей навчання освітньому середовищі, допомога учителя учневі на завершальних фазах пізнавальної діяльності набуває спадного характеру, а сам процес формування нового знання поступово переходить в режим самоосвіти; створено дидактичну систему коригування та управління формуванням фізичного знання заданої якості на підставі побудови і використання в навчанні цілей-еталонів різної змістово-діяльнісної та діяльнісно-особистісної валентності;
• виявлено основні тенденції у побудові освітнього прогнозу та розроблено структурно-логічну схему змісту освітньої моделі (глобальна мета освіти ^ галузевий освіт-ній стандарт (план) управління), яка охоплює змістову, організаційну та операційну складові навчально-пізнавальної діяльності учня; встановлено, що, спираючись на набутий учнем досвід, застосування конкретного навчального матеріалу і відповідне коригування цього процесу
логічно будувати так, щоб теоретик більше «практикував», а емпірик більше «теоретизував»;
• доведено, що основна роль освітнього середовища за дидактичною схемою, яка орієнтує на фіксований результат-еталон, зумовлюється адресною предметно-технічною та інформаційно-технологічною підтримкою пізнавальної
діяльності учнів, тобто оптимальним поєднанням елементів технологій активного навчання, навчально- матеріальної бази та навчально-методичного комплексу;
• вироблено систему стандартизованих вимог до виконання та написання лабораторних, курсових, дипломних та магістерських робіт; опубліковано відповідний методичний посібник;
• обґрунтовано дію механізмів самоконтролю та самоуправління у навчанні учнів з природознавчо-математичних дисциплін на засадах належних цілеорієнтацій та відповідних коригуючих процедур у навчанні.

Уперше розроблено і впроваджено:

• теоретичну концепцію і технологічну схему управління і коригування процесами результативного навчання та формування належних компетенцій і світогляду учнів (студентів) внаслідок опанування змісту фізики як навчального предмета в умовах особистісно заданих цілеорієнтацій;
• технологію бінарних цілеорієнтацій (фізика, методика викладання фізики, технологічні дисципліни), яка передбачає розробку цільової програми дисципліни і використання відповідних технологічних схем реалізації управління у навчанні та виступає засобом формування цілісного педагогічного кредо майбутнього фахівця.
• реалізовано інноваційну модель методичної системи фахового становлення майбутніх учителів фізики в аспекті професійних компетентностей та світогляду, яка принципово відрізняється від традиційних схем, перш за все,
цілеспрямованим забезпеченням діяльнісно-особистісних орієнтацій. Таке орієнтування задається через еталонні вимірники (рівні) якості знань: (З) заучування знань, (К) копіювання, наслідування, (Р) розуміння головного, (О) повне оволодіння знаннями, (У) уміння застосовувати знання, (Н) навичка, (П) переконання, – які охоплюють у собі повний набір інтегральних (діяльнісноособистісних) характеристик людини. Нами встановлено, що основою формування професійних якостей майбутнього фахівця є його залучення до активної навчально-пізнавальної діяльності; дієвий рівень обізнаності, професійних компетентностей та світогляду фахівця формується тільки через належне навіювання відношень до об’єкта пізнання; принцип динамічного балансу раціонально-логічного і почуттєво- емоційного, покладений в основу навчання, сприяє формуванню у студентів власного педагогічного кредо.
– проведено розробку над 8 госпрозрахунковими тем, у тому числі:

Фундаментальні наукові дослідження теорії та методик навчання фізико-технологічних дисциплін:

(1995 – 2000): «Упpавлiння навчально-пiзнавальною дiяльнiстю пpи вивченнi дисциплiн пpиpодничо-математичного циклу в умовах викоpстання нових iнфоpмацiйних технологiй навчання»;
(2000 – 2004): «Теорія і технологія управління пізнавальною діяльністю в умовах реформування загальноосвітньої школи (фізико-математичні дисципліни)»;
(2007 – 2009): «Інноваційні технології формування фахівця в умовах особистісно орієнтованого навчання та ступеневої освіти»;
(2010 – 2012): «Управління процесами формування фахових компетентностей майбутніх учителів фізико-технологічного профілю в умовах євроінтеграції»;
(2013 – 2015): «Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю».
(2017-2019 роки): «Теорія управління процесами формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього учителя фізикотехнологічного профілю».
(2016-2021). «Теоретичні і практичні основи управління процесами компетентнісного становлення майбутнього учителя фізико-технологічного профілю»

Написано та захищено дисертації

Докторські

• Атаманчук П.С. «Теорія і методика управління пізнавальною діяльністю старшокласників у навчанні фізики», 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2000 р.
• Мендерецький В.В. «Методична система експериментальної підготовки майбутніх учителів фізики». (Науковий консультант – академік АПН  України, доктор педагогічних наук, професор О.І. Ляшенко), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2007 року
• Сосницька Н. Л. «Формування і розвиток змісту шкільної фізичної освіти в Україні (історико-методологічний контекст)» (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2007 р.
• Ніколаєв О. М. «Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики у процесі навчання фізики» (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2017 р.
• Семерня О.М. «Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики в процесі практичних занять з методики навчання фізики. (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2017 р.
• Кух А.М. “Теоретичо-методичні засади професійної підготовки учителя фізики в умовах освітньо-інформаційного середовища” за спеціальностями 13.00.04 – теорія і матодика професійної освіти, 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) (науковий консультант – Атаманчук Петро Сергійович), 2018 р.

Кандидатські

Кух А.М. «Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів з фізики на основі рівневих завдань еталонного характеру» (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 1998 р.
Ніколаєв О.М. «Методичне забезпечення оперативного та тематичного контролю в умовах особистісно-орієнтованого навчання фізики». (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2005 р.
Оленюк І.В. «Методичні засади управління навчально-пізнавальною діяльністю студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації у процесі навчання фізики», (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та
методика навчання (фізика), 2005 р.
Семерня О.М. «Дидактичні основи використання еталонних вимірників якості знань у навчанні фізики старшокласників», (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2007 р.
Панчук О.П. «Дидактичні основи оцінювання навчальних досягнень учнів 5-9 класів з трудового навчання» (науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор В.К.Сидоренко), 13 00 02- Теорія та методика трудового
навчання, 2010
Чернецький І.С. «Формування в учнів основної і старшої школи дослідницьких умінь засобами позакласного освітнього середовища», (науковий керівник Атаманчук П.С.), 13.00.09 – теорія навчання, 2011 р.
Пташнік Л.І. «Організація пректно-технологічної діяльності майбутніх вчителів трудового навчання в процесі технічного моделювання» (науковий керівник – кандидат педагогічних наук, професор П.В. Дмитренко), 13.00.02 –
теорія та методика трудового навчання, 2011 р.
Білик Р.М. «Методика інтегрованого навчання основ охорони праці і безпеки життєдіяльності майбутніх учителів технологій» (науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор М.С. Корець) 13 00 02 – Теорія та методика
навчання (технічні дисципліни), 2012 р.
Поведа Т.П. «Формування пізнавальної самостійності старшокласників у процесі навчання фізики», (науковий керівник Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2013 р.
Роздобудько М. О. «Формування проектно-дослідницької компетентності студентів аграрних коледжів у процесі навчання фізики» (науковий керівник – Кух А.М.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2014 р.
Чорна О.Г. «Методика навчання соціально-екологічної безпеки майбутніх учителів технологій» 13.00.02. – Теорія та методика навчання (технічні дисципліни), 2016 р.
Килимник С. І. «Організація професійно-орієнтованої діяльності студентів у процесі вивчення фізики в коледжах» (науковий керівник – Кух А.М.), 13.00.04 – теорія і методика професійного навчання (фізика), 2017 р.

Підготовлено

– написання та захист студентських науково-дослідних робіт, у тому числі, понад 180 магістерських, 26 конкурсні студентські роботи, курсові проекти;
– наукове консультування в рамках роботи МАН, за результатами якого 46 учнів міських шкіл стали призерами міського та обласного рівнів;
– проведення спільних науково-дослідних експедицій понад 18 з науково-педагогічними працівниками загальноосвітніх закладів та учнями;
– надання послуг з наукового консультування з питань технологічного, лабораторного та санітарно-гігієнічного контролю працівникам інженерно-випробувальної лабораторії ТДВ «К-ПЕМЗ»; працівникам інженерно-випробувальної лабораторії ЗПП «Кабельний завод»; працівникам науково-дослідної лабораторії СКБ МЕД.
– видано понад 900 наукових праць, у тому числі, монографії, навчальнометодичні посібники, фахові статті.

-починаючи з 1993 року, здійснюється видання щорічного науковометодичного Збірника наукових праць (серія педагогічна), який внесений до переліку фахових видань України; з 2012 року збірник набув статусу міжнародного видання внаслідок включення його до наукометричних баз Google Scholar та Index Copernicus (Польща, індекс ICV 2013: 5,84).
– апробація в конкурсах НДР:
• диплом про участь у Другій міжнародній виставці престижних навчальних закладів «Сучасна освіта в Украні» (1999 р.);
• диплом переможця 6-го обласного конкурсу науково-дослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2010 р.);
• почесні дипломи 1-ї та 2-ї Міжнародних виставок «Інноватика в освіті України» (2010 р.);
• диплом та 3-тя премія переможця VIІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Фундаментальні дослідження» (2011 р.);
• диплом та 2-га премія переможця VIІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2011 р.);
• диплом та 1-ша премія переможця VIІІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2012 р.);
• золота медаль та диплом «За високі творчі досягнення в удосконалення змісту навчально-виховного процесу» в ході XVI Міжнародної виставки навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні – 2013» в номінації «Впровадження творчих педагогічних розробок та надбань в освітній процес» (2013 р);
• диплом та 1-ша і 3-тя премії переможця ІХ-го обласного конкурсу науково-дослідних робіт в номінаціях «Підручники і монографії» і «Фундаментальні дослідження» (2013 р.);
• диплом та 1-ша обласна премія імені Миколи Дарманського у номінації «Кращий науковець» (2014 р.);
• диплом та 1-ша і 3-тя премії переможця Х-го обласного конкурсу науково-дослідних робіт в номінаціях «Фундаментальні дослідження» і «Підручники і монографії» (2014 р.);
• диплом та 2-га премія переможця ХІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2016 р.);
• диплом та 3-тя премія переможця ХІІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Фундаментальні дослідження» (2017 р.).
– апробація в ході конференцій. Згідно із тематикою наукової лабораторії школи ініційовано та проведено 4 всеукраїнські науково-методичні конференції (1997, 1999, 2001, 2005), 4 міжнародні наукові конференції (2003, 2009, 2011, 2013, 2015), міжнародний науковий симпозіум (2006), 5 міжнародних наукових Інтернет- конференцій (2007, 2012, 2016, 2018, 2019, 2020, 2021).

Перелік основних праць

Монографії:

1. Атаманчук П.С. Управління процесом навчально-пізнавальної діяльності: монографія / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПДПІ, 1997. – 136 с.
2. Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики : монографія / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПДПІ, 1999. – 172 с.
3. Атаманчук П.С. Дидактичні основи формування фізико-технологічних компетентностей учнів : монографія / П.С. Атаманчук, О.П. Панчук. –Кам’янець-Подільський : К-ПНУ, 2011. – 252 с.
4. Атаманчук П.С. Дидактика фізики (основні аспекти): монографія / П.С. Атаманчук, П.І. Самойленко; Московський державний університет технологій та управління, РІО, 2006. – 254 с.
5. Атаманчук П.С. Методичні основи управління навчанням фізики:монографія / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам′янець-Подільський : К-ПДУ, 2005. – 196 с.
6. Мендерецький В.В. Навчальний експеримент в системі підготовки вчителя фізики : монографія / В.В. Мендерецький. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. – 256 с.
7. Семерня О.М. Основи методології дієвого навчання майбутніх учителів фізики : монографія / О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський : Кам’янецьПодільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. – 376 с.
8. Ніколаєв О.М. Дидактичні основи формування предметних компетентностей майбутнього вчителя фізики: монографія / О.М. Ніколаєв. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута», 2015. – 352 с.
9. Педагог-фізик XXI століття. Основи формування професійної компетентності / [Атаманчук П.С., Никифоров К.Г., Губанова А.А., Мислінская Н.Л.]. – Калуга – Кам’янець-Подільський: вид. КТУ ім. К.Е. Ціолковського, 2014. – 268 с.
10. Куx A.М. Тeopeтичнi тa мeтoдoлoгiчнi зaсaди фopмувaння систeми мeтoдичнoї пiдгoтoвки вчитeля фiзики : мoнoгpaфiя / A. М. Куx. – Київ : НПУ iмeнi М.П.Дpaгoмaнoвa, 2006. – 320 с.
11. Куx A.М. Мeтoдичнi зaсaди opгaнiзaцiї oсвiтньoгo сepeдoвищa з фiзики в зaгaльнooсвiтнix нaвчaльниx зaклaдax : мoнoгpaфiя / A. М Куx, Д. Я. Кoстюкeвич. Кaм’янeць-Пoдiльський : Aбeткa, 2006. – 228.
12. Кух А.Н. Проблема гармоничного развития человека в контексте специфики современного образования и процессов социализации. Моnograph on the results of the International Conferenc: International Academy of Science and Higher Education. – London: IASHE, 2016. – 180 P.
13. Кух А.Н. Перспективные достижения современных ученых: образование и воспитание, физическое воспитание и спорт, философия, литература и лингвистика, культура и искусство, юриспруденция. : монография/ [авт.кол. : Олексин Ю.П., Кух А.Н., Макаренко А.В. и др.]. – Одесса: КУПРИЕНКО С.В, 2017. – 150 с.
14. Білик Р.М. Теорія і методика навчання майбутніх учителів технологій з питань безпеки та охорони праці : монографія / Р.М. Білик. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня «Рута», 2020. – 183 с

Навчальні посібники:

1. Методика і техніка навчального фізичного експерименту в основній школі : підручник для студентів вищих навчальних закладів / [П.С. Атаманчук, О.І. Ляшенко, В.В. Мендерецький, О.М. Ніколаєв]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. – 292 с.
2. Методика і техніка навчального фізичного експерименту в старшій школі : підручник для студентів вищих навчальних закладів / [П.С. Атаманчук, О.І. Ляшенко, В.В. Мендерецький, О.М. Ніколаєв]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. – 412 с.
3. Методичні основи організації і проведення навчального фізичного експерименту : навчальний посібник [П.С. Атаманчук, В.В. Мендерецький, А.М. Кух, О.І. Ляшенко]. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2006. – 216 с.
4. Атаманчук П.С. Методичне забезпечення навчального фізичного експерименту (10 клас) : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Мендерецький В.В., Ніколаєв О.М. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2007. – 157 с.
5. Атаманчук П.С. Методичне забезпечення навчального фізичного експерименту (11-й клас) : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Мендерецький В.В., Ніколаєв О.М. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький, 2008. – 280 с.
6. Атаманчук П.С. Збірник завдань з фізики для тематичного та підсумкового контролю : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Оленюк І.В., Зубков В.І. – Гусятин, 2009. – 192 с.
7. Атаманчук П.С. Дидактичне забезпечення семінарських занять курсу методики викладання фізики (загальні питання) : навчально-методичний посібник / Атаманчук П.С., Семерня О.М., Поведа Т.П. – Кам’янець-Подільський
: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011.– 392 с.
8. Атаманчук П.С. Семінарські заняття з методики навчання фізики (основна школа) : навчальний посібник / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет
імені Івана Огієнка, 2012. – 236 с.
9. Атаманчук П.С. Основи впровадження інноваційних технологій навчання фізиці : навчальний посібник / П.С. Атаманчук, Н.Л. Сосницька. – Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2007. – 200 с.
10. Атаманчук П.С. Збірник задач з фізики / П.С. Атаманчук, В.В. Мендерецький, А.А. Криськов. – К. : Школяр, 1996. – 304 с. 
11. Атаманчук П.С. Задачі з алгебри і початків аналізу: 1001 задача прикладного змісту : 10-11 клас / П.С. Атаманчук, А.М. Кух, Л.О. Сморжевський. – К. : А.С.К., 1999. – 153 с.
12. Атаманчук П.С. Тематичні завдання еталонних рівнів з фізики. 7–11 класи / П.С. Атаманчук, А.М. Кух. – Кам’янець-Подільський : Абетка–НОВА, 2004. – 136 с.
13. Атаманчук П.С. Практичні заняття з методики навчання фізики (основна школа): навчальний посібник / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня “Рута”, 2014.–236 с.
14. Атаманчук П.С. Практичні заняття з методики навчання фізики (старша школи) / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О.А.,2014. – 272с.

15. Оптасюк С.В., Рачковський О.М., Чорна О.Г. Загальна фізика «Оптика» (теорія+практика+експеримент) навчально-методичний посібник.ю Кам’янець-Подільський. Кам’янець-Подільський національний Університет імені Івана Огієнка. 2022. 180 с.

16. Оптасюк С.В., Рачковський О.М.,Чорна О.Г. Загальна фізика. Атомна та ядерна фізика.Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. 2023. 116 с.

17. Панчук О.П. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з основ електротехніки. навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. 2023. 64 c.

18 Панчук О.П. Фізика, Навчально-методичний посібник.Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. 2023. 100 с.

19. Поведа Т. П., Поведа Р.А.,Оптасюк С.В. Курсові роботи з фізики та методики навчання фізики. Ннавчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський. К-ПНУ ім.Огієнка.2023. 101 с

Перспективи розвитку лабораторії:

• участь у конкурсних програмах та міждисциплінарних науково-дослідних проектах;
• подальше наукове консультування та співпраця з державними організаціями;
• розширення спектру комерційних послуг лабораторій;
• захист дисертацій;
• організація наукових конференцій;
• організація методичних семінарів;
• публікаційна робота.

Засновницький документ:

(на основі документів про організацію науково-дослідної лабораторії «Управління навчально-пізнавальною діяльністю» протокол №3 наукової ради фізико-математичного факультету від 19.10.1993 р.; протокол №4 наукової ради фізико-математичного факультету від 27.11.2003 р.) наказ ректора Кам’янецьПодільського національного університету імені Івана Огієнка від 26.05.2016 р., №23-ОД; рішення вченої ради Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка від 23.06.2016 р., протокол №7.