Основні досягнення

10 досягнень українських науковців у 2020 році: тести на COVID-19,  наноантисептик, радіотелескоп та захист садів

Основні наукові досягнення

Ідеологія наукової школи лягла в основу розробки проекту моделі сучасного вчителя фізики, поданого до парламентських слухань («Національна інноваційна система України: проблеми формування і реалізації», 2018 р.),
головна тональність якого така: за умови коректно заданих установок (належного вмотивування), якщо професійну підготовку здійснювати на основі цільової освітньо-професійної програми, побудованої за бінарним принципом, суть якого полягає у чіткому визначенні й забезпеченні досягнення еталонних рівнів змістової (з конкретного навчального предмету) і професійної (методичної) обізнаності, то це сприятиме формуванню тих компетентнісних та світоглядних фахових якостей майбутнього учителя, які задовольнятимуть потребу забезпечення результативного навчання усіх, хто навчатиметься в умовах розбудови суспільства знань. У зв’язку з цим:

– розроблена концепція цілеспрямованого управління якістю підготовки майбутніх фахівців в умовах особистісно орієнтованого навчання та ступеневої освіти; цільові освітньо-професійні програми та галузеві стандарти середньої й вищої освіти;
– адекватні до змістової та компетентнісно-світоглядної підготовки фахівця освітні середовища, як за інформаційно-технологічною, так за матеріальнотехнічною (ресурсною) структурними складовими;
– навчально-методичні пакети підтримки професій-ного навчання (навчальні та електронні посібники, підручники, збірники, навчальні та науковометодичні, дидактичні матеріали, професійно-значущі відеосюжети, тематичні
завдання еталонного характеру і ін.);
– оптимальне поєднання раціонально-логічного та почуттєво-ціннісного особистісних начал у професійно-значущій навчально-пізнавальній діяльності тощо.
– створено теорію і розроблено технології прогнозування, цілеорієнтації та управління особистісно орієнтованого навчання;
– обгрунтовано та вироблено систему навчального фізичного експерименту в аспекті забезпечення дієвої фахової підготовки майбутніх учителів фізики;
– опубліковано з грифами МОН України понад 120 посібників, навчальнометодичних рекомендацій, збірників задач і вправ.

Захищено дисертації

докторські
• Атаманчук П.С. «Теорія і методика управління пізнавальною діяльністю старшокласників у навчанні фізики», 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2000 р.
• Мендерецький В.В. «Методична система експериментальної підготовки майбутніх учителів фізики». (Науковий консультант – академік АПН України, доктор педагогічних наук, професор О.І. Ляшенко), 13.00.02 – теорія та
методика навчання (фізика), 2007 року
• Сосницька Н. Л. «Формування і розвиток змісту шкільної фізичної освіти в Україні (історико-методологічний контекст)» (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2007 р.
• Бендера І. М. Організація самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей. (Науковий консультант – Гончаренко С.У.), 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, 2009 р.
• Ніколаєв О. М. «Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики у процесі навчання фізики» (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2017 р.
• Семерня О.М. «Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики в процесі практичних занять з методики навчання фізики. (Науковий консультант – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика
навчання (фізика), 2017 р.
• Кух А.М. “Теоретичо-методичні засади професійної підготовки учителя фізики в умовах освітньо-інформаційного середовища” за спеціальностями 13.00.04 – теорія і матодика професійної освіти, 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) (науковий консультант – Атаманчук П.С.), 2018 р.

Кандидатські
Кух А.М. «Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів з фізики на основі рівневих завдань еталонного характеру» (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 1998 р.
Ніколаєв О.М. «Методичне забезпечення оперативного та тематичного контролю в умовах особистісно-орієнтованого навчання фізики». (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2005 р.
Оленюк І.В. «Методичні засади управління навчально-пізнавальною діяльністю студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації у процесі навчання фізики», (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та
методика навчання (фізика), 2005 р.
Семерня О.М. «Дидактичні основи використання еталонних вимірникі вякості знань у навчанні фізики старшокласників», (науковий керівник Атаманчук П.С.) 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2007 р.
Панчук О.П. «Дидактичні основи оцінювання навчальних досягнень учнів 5-9 класів з трудового навчання» (науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор В.К.Сидоренко), 13 00 02- Теорія та методика трудового
навчання, 2010
Чернецький І.С. «Формування в учнів основної і старшої школи дослідницьких умінь засобами позакласного освітнього середовища», (науковий керівник Атаманчук П.С.), 13.00.09 – теорія навчання, 2011 р.
Пташнік Л.І. «Організація пректно-технологічної діяльності майбутніх вчителів трудового навчання в процесі технічного моделювання» (науковий керівник – кандидат педагогічних наук, професор П.В. Дмитренко), 13.00.02 –
теорія та методика трудового навчання, 2011 р.
Білик Р.М. «Методика інтегрованого навчання основ охорони праці і безпеки життєдіяльності майбутніх учителів технологій» (науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор М.С. Корець) 13 00 02 – Теорія та методика
навчання (технічні дисципліни), 2012 р.
Поведа Т.П. «Формування пізнавальної самостійності старшокласників у процесі навчання фізики», (науковий керівник Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2013 р.
Роздобудько М. О. «Формування проектно-дослідницької компетентності студентів аграрних коледжів у процесі навчання фізики» (науковий керівник – Кух А.М.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2014 р.
Павлюк О.О. «Методичні особливості постановки та впровадження системи навчального фізичного експерименту в умовах сучасної освітньої парадигми» (науковий керівник – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика
навчання (фізика), 2015 р.
Семенишена Р.В. «Формування наукового світогляду старшокласників у процесі вивчення фізики» (науковий керівник – Атаманчук П.С.), 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика), 2015 р.
Чорна О.Г. «Методика навчання соціально-екологічної безпеки майбутніх учителів технологій» 13.00.02. – Теорія та методика навчання (технічні дисципліни), 2016 р.
Килимник С. І. «Організація професійно-орієнтованої діяльності студентів у процесі вивчення фізики в коледжах» (науковий керівник – Кух А.М.), 13.00.04 – теорія і методика професійного навчання (фізика), 2017 р.
Сондак О.В. «Формування предметної компетентності з фізики у студентів медичних коледжів при вивченні оптики”, (науковий керівник – Ніколаєв А.М.), 13.00.02 – теорія і методика професійного навчання (фізика), 2019 р.
– опубліковано

Загальна кількість публікацій, що відображає діяльність наукової школи, підготовлена її представниками з моменту її заснування, переважає 1800 найменувань. Перелік основних публікацій складає

16 монографій;

32 навчальних та навчально-методичних посібники, серед яких 20 з грифом МОН України;

матеріалів та тез конференцій більше 1500 найменувань;
Збірника наукових праць (серія педагогічна), внесено до переліку фахових видань України; з 2012 року збірник набув статусу міжнародного видання внаслідок включення його до наукометричних баз Google Scholar та Index
Copernicus (Польща, індекс ICV 2013: 5,84). Нині видано 28 випусків.

Апробація в конкурсах НДР:

• диплом про участь у Другій міжнародній виставці престижних навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні» (1999 р.);
• диплом переможця 6-го обласного конкурсу науково-дослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2010 р.);
• почесні дипломи 1-ї та 2-ї Міжнародних виставок «Інноватика в освіті України» (2010 р.);
• диплом та 3-тя премія переможця VIІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Фундаментальні дослідження» (2011 р.);
• диплом та 2-га премія переможця VIІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2011 р.);
• диплом та 1-ша премія переможця VIІІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2012 р.);
• золота медаль та диплом «За високі творчі досягнення в удосконалення змісту навчально-виховного процесу» в ході XVI Міжнародної виставки навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні – 2013» в номінації «Впровадження творчих педагогічних розробок та надбань в освітній процес» (2013 р);
диплом та 1-ша і 3-тя премії переможця ІХ-го обласного конкурсу  науково-дослідних робіт в номінаціях «Підручники і монографії» і «Фундаментальні дослідження» (2013 р.);
• диплом та 1-ша обласна премія імені Миколи Дарманського у номінації «Кращий науковець» (2014 р.);
• диплом та 1-ша і 3-тя премії переможця Х-го обласного конкурсу науково-дослідних робіт в номінаціях «Фундаментальні дослідження» і «Підручники і монографії» (2014 р.);
• диплом та 2-га премія переможця ХІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Підручники і монографії» (2016 р.);
• диплом та 3-тя премія переможця ХІІ-го обласного конкурсу науководослідних робіт в номінації «Фундаментальні дослідження» (2017 р.).

Апробація в ході конференцій

ініційовано та проведено 4 всеукраїнські науково-методичні конференції (1997, 1999, 2001, 2005), 5 міжнародні наукові конференції (2003, 2009, 2011, 2013, 2015), міжнародний науковий симпозіум (2006), 7 міжнародних наукових Інтернет-конференцій (2007, 2012, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2023).

Зв’язки з вітчизняними вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами

– Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка,
– Українським державним педагогічним університетом імені М.П. Драгоманова,
– Центральноукраїнським державним педагогічним університетом імені Володимира Винниченка,
– Херсонським державним університетом,
– Запорізьким національним університетом,
– Вінницьким державним педагогічним університетом імені Михайла Коцюбинського,
– Бердянським державним педагогічним університетом,
– Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини

Міжнародна співпраця:

  • Технічним університетом Варни (Болгарія – з 2011 р.);
  • Міжнародним академічним Товариством імені Михайла Балудянського (Словаччина – з 2010 р.);
  • Молдавським державним університетом (Молдова – з 2015 р.);
  • Кишинівським педагогічним університетом імені Іона Граве ( Мосдова -2023 р.)
  • Середньосхідним технічним університетом (Туреччина – 2023 р.)

Перелік основних праць

1. Атаманчук П.С. Управління процесом навчально-пізнавальної діяльності: монографія / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПДПІ, 1997. – 136 с.
2. Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики : монографія / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПДПІ, 1999. – 172 с.
3. Атаманчук П.С. Дидактичні основи формування фізико-технологічних компетентностей учнів : монографія / П.С. Атаманчук, О.П. Панчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПНУ, 2011. – 252 с.
4. Атаманчук П.С. Дидактика фізики (основні аспекти): монографія / П.С. Атаманчук, П.І. Самойленко; Московський державний університет технологій та управління, РІО, 2006. – 254 с.
5. Атаманчук П.С. Методичні основи управління навчанням фізики: монографія / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам′янець-Подільський : К-ПДУ, 2005. – 196 с.
6. Мендерецький В.В. Навчальний експеримент в системі підготовки вчителя фізики : монографія / В.В. Мендерецький. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. – 256 с.
7. Семерня О.М. Основи методології дієвого навчання майбутніх учителів фізики : монографія / О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський : Кам’янецьПодільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. – 376 с.
8. Ніколаєв О.М. Дидактичні основи формування предметних компетентностей майбутнього вчителя фізики: монографія / О.М. Ніколаєв. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута», 2015. – 352 с.
9. Педагог-фізик XXI століття. Основи формування професійної компетентності / [Атаманчук П.С., Никифоров К.Г., Губанова А.А., Мислінская Н.Л.]. – Калуга – Кам’янець-Подільський: вид. КТУ ім. К.Е. Ціолковського,
2014. – 268 с.
10. Куx A.М. Тeopeтичнi тa мeтoдoлoгiчнi зaсaди фopмувaння систeми мeтoдичнoї пiдгoтoвки вчитeля фiзики : мoнoгpaфiя / A. М. Куx. – Київ : НПУ iмeнi М.П.Дpaгoмaнoвa, 2006. – 320 с.
11. Куx A.М. Мeтoдичнi зaсaди opгaнiзaцiї oсвiтньoгo сepeдoвищa з фiзики в зaгaльнooсвiтнix нaвчaльниx зaклaдax : мoнoгpaфiя / A. М Куx, Д. Я. Кoстюкeвич. – Кaм’янeць-Пoдiльський : Aбeткa, 2006. – 228.
12. Кух А.Н. Проблема гармоничного развития человека в контексте специфики современного образования и процессов социализации. Моnograph on the results of the International Conferenc: International Academy of Science and
Higher Education. – London: IASHE, 2016. – 180 P.
13. Кух А.Н. Перспективные достижения современных ученых: образование и воспитание, физическое воспитание и спорт, философия, литература и лингвистика, культура и искусство, юриспруденция. : монография / [авт.кол. : Олексин Ю.П., Кух А.Н., Макаренко А.В. и др.]. – Одесса: КУПРИЕНКО С.В, 2017. – 150 с.
14. Білик Р.М. Теорія і методика навчання майбутніх учителів технологій з питань безпеки та охорони праці : монографія / Р.М. Білик. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня «Рута», 2020. – 183 с

Навчальні посібники: 

1. Методика і техніка навчального фізичного експерименту в основній школі : підручник для студентів вищих навчальних закладів / [П.С. Атаманчук, О.І. Ляшенко, В.В. Мендерецький, О.М. Ніколаєв]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. – 292 с.
2. Методика і техніка навчального фізичного експерименту в старшій школі : підручник для студентів вищих навчальних закладів / [П.С. Атаманчук, О.І. Ляшенко, В.В. Мендерецький, О.М. Ніколаєв]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. – 412 с.
3. Атаманчук П.С., Сосницькая Н.Л., Самойленко П.И. Элементы интерактивных технологий обучения физике: Учебное пособие. – М.: АПК и ППРО, 2007. – 148 с.
4. Атаманчук П.С., Сосницька Н.Л. Основи впровадження інноваційних технологій навчання фізиці: Навчальний посібник. – Кам’янецьПодільський: Абетка-НОВА, 2007. – 200 с.
5. Методичні основи організації і проведення навчального фізичного експерименту : навчальний посібник [П.С. Атаманчук, В.В. Мендерецький, А.М. Кух, О.І. Ляшенко]. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2006. – 216 с.
6. Атаманчук П.С. Методичне забезпечення навчального фізичного експерименту (10 клас) : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Мендерецький В.В., Ніколаєв О.М. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2007. – 157 с.
7. Атаманчук П.С. Методичне забезпечення навчального фізичного експерименту (11-й клас) : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Мендерецький В.В., Ніколаєв О.М. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький, 2008. – 280 с.
8. Атаманчук П.С. Збірник завдань з фізики для тематичного та підсумкового контролю : навчальний посібник / Атаманчук П.С., Оленюк І.В., Зубков В.І. – Гусятин, 2009. – 192 с.
9. Атаманчук П.С. Дидактичне забезпечення семінарських занять курсу методики викладання фізики (загальні питання) : навчально-методичний посібник / Атаманчук П.С., Семерня О.М., Поведа Т.П. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011.– 392 с.
10. Атаманчук П.С. Семінарські заняття з методики навчання фізики (основна школа) : навчальний посібник / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. – 236 с.
11. Атаманчук П.С. Основи впровадження інноваційних технологій навчання фізиці : навчальний посібник / П.С. Атаманчук, Н.Л. Сосницька. – Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2007. – 200 с.
12. Атаманчук П.С. Збірник задач з фізики / П.С. Атаманчук, В.В. Мендерецький, А.А. Криськов. – К. : Школяр, 1996. – 304 с.
13. Атаманчук П.С. Задачі з алгебри і початків аналізу: 1001 задача прикладного змісту : 10-11 клас / П.С. Атаманчук, А.М. Кух, Л.О. Сморжевський. – К. : А.С.К., 1999. – 153 с.
14. Атаманчук П.С. Тематичні завдання еталонних рівнів з фізики. 7–11 класи / П.С. Атаманчук, А.М. Кух. – Кам’янець-Подільський : Абетка–НОВА, 2004. – 136 с.
15. Атаманчук П.С. Практичні заняття з методики навчання фізики (основна школа): навчальний посібник / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня “Рута”, 2014.–236 с.
16. Атаманчук П.С. Практичні заняття з методики навчання фізики (старша школи) / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О.А.,2014. – 272с.